Mobil Bankacılıkta Karşınıza Çıkabilecek 9 Yeni Özellik

Hesap açmak, fatura ödemek veya kredi başvurusunda bulunmak… Mobil bankacılık sayesinde finansal işlemlerimizin çoğunu bulunduğumuz yerden dakikalar içinde gerçekleştirebiliyoruz. Bunun için cep telefonumuzdaki birkaç tuşa basmamız yeterli. Haliyle mobil bankacılığa olan talep de gün geçtikçe artıyor.  Mobil bankacılık sektörü 2024 yılında 1,3 milyar dolar sınırını aştı. 2030 yılına kadar da üç katına çıkarak %15'in üzerinde etkileyici bir bileşik yıllık büyüme oranı göstermesi bekleniyor.

Mobil bankacılık artık yaygın kullanılan bir araç. Insider Intelligence'ın Mobil Bankacılık Rekabet Avantajı Araştırması'na göre ankete katılanların %89'u mobil bankacılık kullandığını ifade etti. Özellikle milenyum kuşağı. Milenyum kuşağında mobil bankacılık kullanım oranı %97.

Geleceğin bankaları müşterilerine daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunmak için dijital yeteneklerini geliştirmeye devam ediyor. Peki mobil bankacılıkta giderek daha fazla görmeyi beklediğimiz özellikler neler? Gelin bunlara birlikte bakalım. 

QR İşlemleri

QR kod ile ödeme yapmayı uzun bir süre daha bırakamayabiliriz. Zira Grandviewresearch tarafından yayımlanan bir rapora göre küresel QR kod ödeme pazarının 2030'a kadar %16,9 oranında büyüyeceği tahmin ediliyor. Bankalar da QR kod ile müşterilerine daha hızlı ve kullanışlı bir mobil deneyim sunmanın yolunu buldular. Bu, mobil bankacılıkta ödemenin yanı sıra farklı işlemlerde de QR kod özelliğini görebileceğimiz anlamına geliyor.

Garanti BBVA Mobil’de QR kod ile yapabileceğiniz pek çok işlem var. ATM’lerimizde yer alan QR kodu okutarak dakikalar içinde para çekip yatırabilir, kredi kartı borcunuzu veya kredi taksitinizi ödeyebilirsiniz. Mobil hesabınızda görüntülenen QR kodunuzu ödeme alacağınız kişilerle IBAN yerine paylaşmanız da mümkün. QR işlemleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için buraya tıklayabilirsiniz.

Sesli ödemeler

Alexa, Siri gibi sesli asistanlar uzun zamandır hayatımızda. Ancak sürekli iyileşiyor ve daha fazla alanda karşımıza çıkıyorlar. Bunlardan biri finans sektörü. Mobil bankacılıkta yapay zekâ desteğiyle birlikte sesli tanıma özelliği de gelişiyor. Bu yöntemde müşteriler para transferi yapmak için kimlik bilgilerini vermek zorunda kalmıyor. Mobil asistanlar kullanıcıların seslerini ayırt ederek kimliklerini doğrulayabiliyor.

Garanti BBVA’nın geliştirdiği ve ülkemizin ilk bankacılık mobil asistanı olan Ugi, müşterilerine para transferinden kart bilgilerini sorgulamaya kadar uzanan çok geniş bir yelpazede finans hizmeti sunuyor. Yapay zekâ desteğine sahip sürekli geliştiriliyor. Bugün kullanıcıların tam olarak neye ihtiyaç duyduğunuzu kolayca anlıyor ve onları en doğru işlem menüsüne yönlendiriyor. Gidişata bakılırsa ülkemizde ve dünyada giderek daha çok bankanın sesli komut sistemlerini benimsemesi kaçınılmaz.

Oyunlaştırma

Mobil bankacılıkta yaygınlaşmasını beklediğimiz diğer bir yenilik de oyunlaştırılmış hizmetler. Bu trend, müşterilerin finansal sağlığını iyileştirmesi için eğlenceli etkinlikler sunuyor. Puanlar, rozetler, ödüllendiren eğitimler gibi eklentilerle kullanıcıları finansal konularda bilinçlendirmeyi hedefliyor. Böylece kullanıcıların mobil ile etkileşimi artacağı için bankalar daha iyi bir müşteri içgörüsü elde edebilir. İçgörüler sayesinde mobilde kullanıcı deneyimi iyileştirebilirler.

Blok zinciri

Kripto para talebine olan artış son yıllarda herkesin gündeminde. Ancak kripto piyasasının esnek yapısı aynı zamanda yeni güvenlik ihtiyaçlarını da doğuruyor. Tam da bu nedenle finansın geleceğinde blok zinciri (blockchain) çok önemli bir role sahip. Blok zinciri, bir işletme ağında bulunan katılımcılar tarafından ağdaki kayıtların şifreli olarak tutulduğu elektronik bir defterdir. Katılımcıların verilerinin çalınması veya değiştirilmesini neredeyse imkânsızlaştıran bir sistem içerir. Mobil bankacılık da blok zinciri teknolojisinin cazibesine kapılanlar arasında.

Mobil bankacılıkta blok zinciri temelli bir sistemin geliştirilmesi işlemlerin otomatik ve güvenli bir şekilde gerçekleşmesine katkıda bulunabilir. Bu sayede bankalar kullanıcı verilerini koruma, depolama ve işleme maliyetlerini azaltırken müşterilerinin memnuniyetini artırabilir.

Mobil bankacılıkta blok zinciri temelli bir sistemin geliştirilmesi işlemlerin otomatik ve güvenli bir şekilde gerçekleşmesine katkıda bulunabilir. Bu sayede bankalar kullanıcı verilerini koruma, depolama ve işleme maliyetlerini azaltırken müşterilerinin memnuniyetini artırabilir.

Giyilebilir teknolojiler ile uyumluluk

Akıllı saatler gibi giyilebilir teknolojiler geliştirdiği fonksiyonlar sayesinde neredeyse akıllı telefonlara rakip hale geldi. Bu büyüme fırsatından yararlanmak isteyenlerden biri de finans sektörü. Mobil bankacılık sistemlerinin giyilebilir teknolojilere uyumlu hale gelmesi gelecekte beklenen trendler arasında. Müşteriler bu sayede kullandıkları cihazlar üzerinden ödeme yapma, bakiyelerini kontrol etme, finansal hizmetlerle alakalı bildirim alma gibi avantajlar elde edebilecek.       

GPS desteği

Bankalar ve finansal kuruluşlar müşterilerine daha fazla kişiselleştirilmiş deneyim sunmanın peşinde. GPS sinyalleri veya IP adresleri bu noktada bankalara avantaj sağlayabilir. Mobil bankacılık uygulamaları konum algılama özelliği kazanarak müşterilerine bulundukları konuma uygun teklifler sunabilirler. Örneğin tatil için gittiğiniz sıcak bir bölgedeyseniz yazlık kıyafetler ile ilgili en son indirimler bildirim kutunuza düşebilir.

Özetle mobil bankacılıktaki büyüme trendi yeni talep ve hizmetlerin gelişmesini tetikliyor. Teknoloji ve finansın iç içe geçtiği bu uygulamalar hayatımıza başka hangi yenilikleri getirecek, hep birlikte göreceğiz. 

Yapay zekâ

Yapay zekâ teknolojisi hemen hemen her alanda olduğu gibi mobil bankacılıkta da kendini çok fazla hissettirmeye başladı. Üstelik bu birliktelik, gelecekte daha da büyüyeceğini dair güçlü emareler sunuyor. Yapay zekânın, mobil bankacılığı akıllı bir finansal yaşam asistanına dönüştürdüğü kesin. Günümüzde temel hizmetler (bütçe takibi, sohbet botları) ile başlayan bu dönüşümün, gelecekte tam otomatik finans yönetimi ve sesle yönlendirilen bankacılık gibi daha ileri seviyelere taşınması öngörüler arasında. Bir örnekle açıklayalım: Yapay zekâ, harcama alışkanlıklarınızı analiz ederek size aylık bütçe önerileri, gereksiz harcamalara karşı uyarılar, tasarruf hedefleri oluşturma gibi konularda yardımcı olur. "Bu ay dışarıda yemeğe geçen aydan %30 fazla harcadın" gibi uyarılar alacağınız bir dünyaya hazır olun.

Yine yapay zekâ teknolojisinin bir getirisi olarak sanal asistanlar/chatbotlar devreye girecek. Kullanıcılarla kendi dillerinde konuşabilen bankacılık asistanları; bakiye sorgulama, fatura ödeme, havale/EFT, kredi kartı işlemleri gibi görevleri hızlıca yerine getirecek. Bu sistemler 7/24 çalışarak müşteri hizmetleri yükünü azaltacak.

Artırılmış Gerçeklik (AR)

Bugün için çoğu uygulama prototip veya sınırlı kullanım aşamasında olsa da önümüzdeki 10 yıl içinde AR teknolojisinin, bankacılığı hem işlevsel hem görsel olarak ciddi anlamda dönüştürmesi bekleniyor. Peki bu teknoloji ile ne gelecek? Bir örnek verelim: Faturayı kameraya tuttuğunda, AR ile fatura bilgileri ekranda okunabilecek ve "öde" butonu belirebilecek. Kredi kartı ya da IBAN bilgileri AR ile kolayca tanımlanabilecek.

Açık bankacılık

Açık bankacılık; bankaların, müşteri onayıyla, verilerini üçüncü taraf finansal hizmet sağlayıcılarla güvenli bir şekilde paylaşmasına izin veren sistem olarak tanımlanır. Açık bankacılık ve mobil bankacılık entegre bir şekilde çalışırsa örneğin; açık bankacılıkla farklı kurumlar arasında gelen veri mobil uygulamaya çekilir. Mobil bankacılık, bu verileri analiz ederek; harcama raporları, tasarruf fırsatları, kredi yeniden yapılandırma gibi öneriler sunabilir. Farklı finansal kuruluşlardan gelen veriler bir araya getirildiğinde finansal durum daha iyi analiz edilebileceğinden kişiye özel fırsatlar daha kapsamlı bir şekilde verilebilir. 

 

 

__________

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Finansal Sağlık

  • Dijital Bankacılık