Bir Sanal Asistan Nasıl Yaratılır? Nasıl Kimlik Kazanır?

Günümüzde teknolojinin geldiği noktada akıllı sanal asistanlar da bir hayli önem kazandı. Yapay zekâ teknolojisinin tüm nimetlerinden faydalanan, doğal dil işleme yeteneğine sahip olan bu asistanlar, istediğiniz her an ve her yerde karşınızda gerçek bir müşteri temsilcisi varmış gibi taleplerinizi karşılamanızı sağlıyor. Üstelik karmaşık diyalog kurma ve doğal dili anlama kapasitelerinin her geçen gün geliştirilmesi, insan iletişimine en yakın deneyimi vadediyor. Sanal asistanlar bankacılıktan e-ticarete, sağlık sektöründen devlet kurumlarına kadar pek çok alanda karşımıza çıkıyorlar. Üstelik birkaç yıl içinde müşteri etkileşimlerinin yüzde 85’inin insan aracılığı olmaksızın gerçekleştirileceği bile tahmin ediliyor.

 

Peki telefonumuzda ya da tabletimizde taşıdığımız bu sanal asistanlar nasıl geliştirildi, nasıl karakter kazandı, yakından bakalım mı?

 

Yapay zekânın parlak çocukları

İnsanlar arasındaki iletişim; konuşma tarzlarımız, ses tonumuz, bilgi-kültür seviyemiz hatta mizah anlayışımızla tanımlanıyor. İşte sanal asistanlar da bu niteliklerin yapay zekâyla işlenmesi üzerine yaratılıyor. Bu süreçte doğal dil işleme, makine öğrenimi ve derin öğrenme gibi teknolojiler kullanılıyor. Dahası yapay zekâ sayesinde sanal asistanlara samimiyet, nezaket, dürüstlük, dışa dönüklük gibi insana özgü karakter özellikleri bile kazandırılıyor.

Dahası yapay zekâ sayesinde sanal asistanlara samimiyet, nezaket, dürüstlük, dışa dönüklük gibi insana özgü karakter özellikleri bile kazandırılıyor.

Bu laboratuvar sürecine adım adım bakarsak:

Asistanın kullanılacağı alana göre bir karakter belirlenmesi için kapsamlı piyasa araştırmaları yapılıyor, veri toplanıyor. Müşteri profili de esas alınarak tüm bu veriler analiz ediliyor: Örneğin bir e-ticaret platformuysanız moda bilgisi olan, müşteriyi doğru ürüne yönlendirecek bir asistan yaratıyorsunuz. Ayrıca onu eğlenceli, kibar, pozitif olmaya programlıyorsunuz.

  • Karakter oluşturulduktan sonra iş bunu metne dökmeye geliyor. Burada da karakteri yansıtacak doğru dil (samimi, içten, pratik vs.) belirleniyor. Müşteriyle yaşanacak her duruma göre bir senaryo geliştirmek ve pek çok dil gereksinimini karşılamak en önemli nokta oluyor. Böylece asistan için bir konuşma tasarımı yapılıyor.
  • Sonra doğru ses tonunu belirlemek gerekiyor. Ses teknolojileri kullanılarak asistanın konuşmasındaki istek, tutum ve hatta mod dengeleniyor. Ayrıca bu tonun tekdüze seyretmemesi için müşteriyle girilen farklı diyaloglara göre ayarlanması sağlanıyor.
  • Ses ya da metin tabanlı iletişim olsun; asistan, dil becerilerini organik bir şekilde geliştirmeye programlanıyor. Konuşmaları çözümleyecek ve kullanıcının ihtiyaçlarını tahmin edecek gelişmiş algoritmalarla donatılıyor.

 

Böylece sanal asistanlar tıpkı bir insan gibi kendisine sorulan soruları yanıtlıyor, çözüm arıyor, öneriler sunuyor ve hatta sohbet ediyor.

Ugi’ye sor: Maaşım yattı mı? Markette ne kadar harcadım?

Garanti BBVA olarak biz de 2016 yılından bu yana data analizlerimizi ve müşteri isteklerini, sanal asistan deneyimlerimizle birleştiriyoruz. Yapay zekâ kullanımında dataya hâkim ekipler yetiştirip, çevik (agile) metodunu kullanarak sizi Ugi ile buluşturuyoruz!

 

Türkiye’nin ilk bankacılık sanal asistanı olan Ugi; tüm Garanti BBVA Mobil kullanıcılarına yeni, kolay, hızlı ve daha gelişmiş bir deneyim yaşatıyor. Ugi’ye ulaşmak için, Garanti BBVA Mobil ana sayfasında bulunan Ugi ikonuna tıklamanız yetiyor. Sonrası mı? Ugi ile para transferinden hesap ve kart bilgilerini sorgulamaya kadar 200’e yakın bankacılık işlemi için destek alabilirsiniz. Ugi’ye “Son ödeme tarihim ne zaman?”, “Maaşım yattı mı?”, “Market alışverişinde ne kadar harcadım?” gibi sorular sorup bunların cevaplarına kolayca ulaşabilirsiniz. “Para gönder” ya da “fatura öde” gibi komutlarla doğrudan işlem ekranına yönlenebilir; “IBAN’ımı göster” diyerek bu bilgiyi istediğiniz kişiyle paylaşmak üzere görüntüleyebilirsiniz.

 

Üstelik Ugi ile konuşurken spesifik cümleler ya da bankacılık terimleri kullanmak zorunda değilsiniz. Doğal konuşmayı anlayabilecek şekilde geliştirilen Ugi, “1 gram altının dolar olarak karşılığı nedir?” gibi daha karmaşık sorularınızı da yanıtlayabilir. Canınız sıkılıyorsa, biraz eğlenmek ve gülmek istiyorsanız Ugi ile sohbet bile edebilirsiniz! Ayrıca yaptığımız son geliştirmelerle birlikte, Ugi sesli iletişimin yanı sıra artık yazılı olarak da iletişim kurabiliyor. Yani istediğiniz her an Ugi’ye yazabilirsiniz.

 

Kısacası Ugi, her müşteri için dinamik olan tamamen kişisel ayrıntıları algılama ve ona göre aksiyon alma yeteneğine sahip sesli ve yazılı iletişim asistanınız olarak öne çıkıyor. Ugi sayesinde bankacılık işlemleri mümkün olan en kısa sürede tamamlanıyor.

Etiketler:
  • İnovasyon

  • Yapay Zeka

  • Dijital Bankacılık

  • Dijital Dönüşüm