cerez

Çerezler

İnternet sitemizde çerezlerden faydalanılmaktadır. Ayrıntılı bilgi için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz. 

Detaylar

Finansal Sağlığınızı İyileştirecek 7 Alışkanlık

Taksitler, zorunlu harcamalar, faturalar, hesapta olmayan giderler, gelecek planları… Mali durumumuzu tanımlayan her şey finansal sağlığımızı da etkiliyor. En az beden ve zihin sağlığımız kadar özen göstermemiz gereken finansal sağlık kısaca şu anlama geliyor: Bugünkü maddi sorumlulukları yerine getirirken finansal güvenceye ve seçim özgürlüğüne sahip olacağımız bir gelecek planlayabilmek. Dolayısıyla (hangi gelir seviyesi söz konusu olursa olsun) bütçeyi yönetmek, ani masraflara karşı hazırlıklı olmak, akıllı finansal kararlar almak gibi yetilere işaret ediyor.

 

Finansal sağlık her şeyden önce mutlu ve başarılı bir yaşam sürmek için gereklidir. Sağlam bir finansal temel oluşturmak, mevcut stresi ve kaygıyı azaltır. Yolumuza çıkması muhtemel finansal engellerle başa çıkmayı kolaylaştırır. Hedeflerimizi gerçekleştirmemizi olanaklı kılar. Hatta çok daha fazlasını yapar, istikrarlı ve güvenli bir finansal geleceğin zeminini hazırlar. 

infografik-1536x700-NEW

‘Cebinize’ İyi Gelecek Alışkanlıklar

Bu noktada “Ne yaparsam finansal sağlığımı iyileştiririm?” sorusu sizi meşgul ediyor olabilir. Bunun tek bir reçetesi yok. Bütçemiz, yaşadığımız zorluklar, en önemlisi de hedeflerimiz nasıl birbirinden farklıysa finansal sağlığımızı iyileştirme yöntemlerimiz de bize özgü. Fakat bu bir yaşam biçimi. Dolayısıyla finansal sağlığımıza iyi bakmak için genel geçer alışkanlık kalıpları bulunuyor. Gelin bunları özetleyelim:

infografik-1536x700-NEW

Bütçe yönetmek: Her ay düzenli olarak bütçe planlaması yapmak ve yapılan bütçeye sadık kalmak finansal sağlığın olmazsa olmazı. Çünkü parasını yönetebilen bireyler hayatını da yönetebilir. Gelir ve giderleri not etmek, harcamaları kategorilendirmek ve takip etmek, birikim için para ayırmaya çalışmak bu aşamada yapabileceklerimizin başında geliyor. Üstelik bütçe yönetimini çok pratik ve verimli hale dönüştüren çeşitli yöntemleri de uygulayabilirsiniz: mesela 50/30/20 kuralı gibi!

 

Kontrollü harcamak: Burada anahtar nokta kazandığımızdan daha az harcamaya çalışmak. Bunun için de yapacağımız bütçe planına sadık kalmak dışında akıllı harcama alışkanlıkları edinmemiz gerekiyor. Örneğin isteklerimiz ve ihtiyaçlarımız arasındaki farkı iyi anlamak ve keyfi harcamalarımızı kontrol etmek ilk adım olabilir. Masraflarımızı azaltmaya çalışmak da ikinci adım. Bu da bizi sıradaki maddeye getiriyor.

 

Tasarruf planı yapmak: Masraflarımızı azaltarak tasarruf yolları aramak hatta bunu otomatik bir hale getirmek sadece bugüne dair bütçemizi rahatlatmakla kalmaz, aynı zamanda gelecek hedeflerimizi gerçekleştirmek için ihtiyacımız olan motivasyonu da verir. Bir tasarruf planı belirleyip gerektiğinde bunu giderek artırabiliriz. Örneğin kullanmadığımız platformların aboneliklerini iptal ettirmek, kahvemizi evde yapıp çıkmak, alışveriş için indirim zamanını beklemek gibi küçük adımları birer rutin haline getirebiliriz.

 

Acil durum fonu oluşturmak: Hayat her zaman planladığımız gibi akmaz. Zaman zaman kapımızı çalacak tatsız sürprizlere karşı (sağlık sorunu, hasarlı trafik kazası, ev aletlerinin bozulması, taşınma, işten ayrılma vb.) hazırlıklı olmak çok önemli. Böyle durumlarda kullanabileceğimiz, bizi birkaç ay idare edebilecek miktarda parayı kenara ayırabilmek finansal sağlımız için atabileceğimiz en güvenli adımlardan. İdeal bir acil durum fonu en az 3 aylık masraflarımızı karşılayabilecek miktarda olmalı ve zamansız harcama dürtüsüne engel olmak için mutlaka ayrı bir hesapta tutmalıyız.

 

Doğru borçlanmak: Yanlış okumadınız, borcun da iyisi-kötüsü var. Dahası borç da en az birikim ve tasarruf kadar önemli bir finansal sağlık göstergesi. Herhangi bir plan dahilinde gelişmeyen, geleceğe dair bir gelişme sunmayan borçlardan kaçınmak önemlidir; çalışır durumdaki elektronik aleti bir üst modeliyle değiştirmek gibi. Ancak doğru ve gerektiği kadar borçlanmak bu kapsama girmediği gibi bize ileride finansal getiri de sağlar; örneğin ev-araba satın almak veya iş kurmak. Ayrıca bu noktada borçları sıralayıp, bir ödeme çizelgesi hazırlamak, öncelik sırasına göre düzenli ödeme yapmak, asgari tutarını ödemek gibi alışkanlıklar da bizi finansal açıdan rahatlatır.

 

Küçük bile olsa biriktirmek: Gelirimiz ne olursa olsun birikim potansiyelimiz vardır, önemli olan bunu açığa çıkarmaktır. Nitekim en büyük yanılgı “Birikim sadece çok kazanırken yapılabilir” diye düşünmektir. Gelecek planlarımız için şimdiden bir plan yaparak mümkünse her ay düzenli olarak kenara bir miktar para ayırabiliriz. Ancak harcamaya başlamadan önce bütçemizden birikim için uygun bir tutar belirlemek (yüzde 10 iyi bir başlangıç olacaktır) ve bunu ayrı bir birikim hesabında tutmak önemlidir.

 

Akıllı uygulamaları kullanmak: Finansal tablomuzu net bir şekilde görmek, tasarruf ve birikimi otomatikleştirmek için teknolojiden destek alabiliriz. Çeşitli bütçe aplikasyonları veya müşterisi olduğumuz bankanın mobil uygulamaları bunun için idealdir. Örneğin Garanti BBVA Mobil'deki ‘Durumum’ alanında nakit akışımızı, gelir ve giderlerimizi görebilir; bütçemizi yönetebilir, tasarruf olanaklarını inceleyebilir ve bize özel finansal sağlık ipuçlarına göz atabiliriz. Ayrıca ‘Akıllı İşlemler’ sayesinde kredi kartı harcamalarımızdan belirlediğimiz oranda düzenli olarak birikim yapabilir, her ay yine belirlediğimiz tutarda altın biriktirebilir veya vadeli hesabımıza düzenli para aktarabiliriz. 

 

__________

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Finansal Sağlık

  • Birikim

  • Tasarruf