Yenilikçi Projeleri ve Ödül Sahipleriyle “Dünyayı Değiştiren Fikirler 2019”

Kategori:Teknoloji

Çeyrek asırlık bir geçmişe sahip olan ve küresel iş dünyasının nabzını tutan Fast Company dergisinin “Dünyayı Değiştiren Fikirler 2019” ödülleri sahiplerini buldu.

17 kategoride yaklaşık 2 bin başvuru alan organizasyonun 3’üncü senesinde çok uluslu şirketlerden sivil toplum kuruluşlarına, birbirinden farklı oluşumların proje ve ürünleri boy gösterdi. Bunların arasında engelli bireylerin karşı karşıya kaldığı güçlüklerden enerji kaynaklarının doğru kullanımına, doğal afetlerden eğitim sorunlarına kadar pek çok farklı probleme yönelik heyecan verici çözümler yer aldı. Mükemmellik, reklam, uygulama, yaratıcılık, tüketici ürünleri ve sağlık gibi farklı kategorilerde yenilikçi ve ilham veren projeler ödüllendirildi.

Gelin; 2019’un fark yaratan ödüllü projelerine birlikte bakalım!

 

Yılın Dünyayı Değiştiren Şirketi:

“Yılın Dünyayı Değiştiren Şirketi” ödülünü, yarışmaya birden fazla projeyle katılan IBM kazandı.

IBM’in projeleri içinde en dikkat çekenlerden biri, Call For Code. Şirket bu küresel girişimi, “yazılım geliştiricilerin kodlarıyla dünya çapında olumlu ve kalıcı bir değişim sağlamak amacıyla becerilerini kullanmaları için bir toplanma çağrısı” olarak tanımlıyor.

IBM’in Call for Code girişimi aynı zamanda “Global Challenge” adı altında doğal afete hazırlıklı olma, müdahale ve iyileştirme için teknoloji çözümleri arayan dünya çapında bir yazılım geliştirici yarışması da düzenliyor.

 

Mükemmellik:

Amazon’dan IBM’e 18 markanın finale kaldığı Mükemmellik kategorisinin kazananı, akıllı gözlüğü ile Aira oldu. Akıllı telefonlarla uyumlu çalışan Aira, görme engellilerin hayatını kolaylaştırmak üzere geliştirildi. Herhangi bir problemle karşılaşan Aira kullanıcısı görme engelliler, akıllı gözlüklerine dokunarak Aira çalışanlarıyla canlı bağlantı kuruyor ve neyin önünde durduklarını anlayabilmek veya bir tuşun üzerinde ne yazdığını bilmek gibi her türlü sorunun çözümü için destek alıyor.

 

 

Reklam:

Kategorinin kazananı DDB Group idi. Şirket, global olarak yükselen sansür girişimlerine karşı “Sansürsüz Çalma Listesi” kampanyasıyla ödül aldı. #truthfindsaway etiketiyle hayata geçen kampanya için hazırlanan ücretsiz albüm; Spotify, Apple Music ve Deezer’da dinlenebiliyor. Albümde, yasaklanmış makalelerin pop şarkılara uyarlanmış versiyonları yer alıyor. Gazetecilerin müzisyenlere dönüştürüldüğü projeyle DDB Group, basın sansüründen kurtulmanın yaratıcı bir yolunu bulmuş gibi görünüyor.

 

Yapay Zekâ ve Veri:

Yaklaşan bir fırtınayı beş gün öncesine kadar haber vererek, su dalgalanmalarının en çok nereyi etkileyebileceğini harita temelli görselleştirmelerle projelendiren One Concern, kategorinin kazananı oldu. 2015 yılında Silikon Vadisi'nde kurulan şirket, doğal afetlere odaklanan çalışmalarına devam ediyor.

 

 

Uygulama:

Görme engelliler için ürettiği akıllı gözlük ile Aira, “Mükemmellik” kategorisindeki ödülünün yanına “Uygulama” kategorisi ödülünü de ekledi.

 

Gelişen Dünya Teknolojisi:

İddialı kategorinin kazananı, blok zinciri uygulama şirketi BanQu oldu. Şirketin blok zinciri tabanlı yazılım projesi, yoksulluk sınırında yaşayanların dijital kimlik oluşturmalarını sağlıyor. Servis platformu, buradaki varlıkları gerektiğinde nakde çevirebiliyor veya ağa bağlı diğer işlemlerde (enerji faturasını ödemek gibi) kullanılabilecek sanal jetonlar sunuyor.

Haziran 2018'de Zambiya'daki yaklaşık 2 bin çiftçi, hasatlarını BanQu aracılığıyla satmaya başladı. Uygulamayı kullanan her çiftçi, BanQu'nun blok zinciri platformu üzerinden dijital bir ödeme aldı. Böylece aracıların ürünlerini çalmaları veya ödemelerini aksatmaları gibi sorunları da çözmüş oldular.

 

 

Eğitim:

Eğitim kategorisinin kazananı Meraki Foundation oldu. Delhi merkezli vakfın ödüle layık görülen projesi; gelir seviyesi düşük ebeveynler ile çocuklarının okul öncesi eğitimi üzerine işbirlikleri gerçekleştiriyor ve çocukların gelişimleri için gereken araçlarla onlara destek sağlıyor.

 

Gıda:

2012 yılında Gates Vakfı'ndan aldığı hibeyle kurulan Apeel Sciences, basit bir kaplamanın yiyecek ömrünü uzatabileceğini fark etti. Yiyeceklerin hem hızlı su kaybetmesini hem de oksitlenmesini yavaşlatarak dört kat daha uzun süre dayanmasını sağlayan ve yine yiyeceklerden elde edilen kaplamayla ödül alan Apeel Sciences, projesi sayesinde küresel israf başlığında büyük bir kazanıma imza attı.

 

 

Sağlık:

“Tıbbi görüntülemede yeni bir dönem” sloganıyla faaliyet gösteren ve sağlık sektörü için inovatif çözümler üreten Butterfly IQ’nun ödüllü projesi, akıllı telefonlara bağlanarak uzaktan teşhis imkânı sağlayan ultrason cihazı oldu.

 

Enerji:

Genel merkezi İsviçre’de bulunan enerji depolama şirketi Energy Vault; Fast Company Enerji ödülünü, güneş enerjisinden yararlanma olanağını doğrudan etkileyen olumsuz iklim koşullarında dahi enerji depolayabilmek için yer çekimi kuvvetinin kullanıldığı proje çalışmalarıyla aldı.

 

Sosyal Adalet:

Ortalama 20 milyon düşük gelirli Amerika vatandaşının, avukat masraflarını karşılayamadığı için iflas potansiyelleri hakkında bilgisi olmadığını söyleyen çevrimiçi adli yardım kuruluşu Upsolve, geliştirdiği ödüllü yazılımı sayesinde söz konusu hedef kitleye iflas başvurusunda bulunma ve borçlarını yeniden düzenleme imkânı sunuyor.

 

Yaratıcılık:

Kategorinin kazananı New York merkezli dijital ajans Bluecadet. Ajans, dünyanın herhangi bir yerinde patlayacak bir bombanın yaratacağı imha etkisini, kullanıcıların simülasyon aracılığıyla deneyimlemesini sağlıyor. Nükleer savaşın tehlikelerine dikkat çeken görselleştirme projesi, yarışmanın en dikkat çeken işleri arasında yerini aldı.

 

Deneysel:

Selüloz ham maddeli tekstil elyafı, bu yıl sürdürülebilir elyaf üreten şirket Spinnova’ya ödül getirdi. Finlandiya merkezli şirket ödülünü; patates kabuğu, buğday samanı vb. tarım artığı doğal malzemelerden elde edilen selülozik elyafları, çevresel yıkımdan uzak metotlarla tekstil endüstrisine uygun elyafa dönüştürebilen teknolojisiyle aldı.

 

Taşımacılık:

Bu alandaki ödülün sahibi, taşımacılık sektörüne hizmet veren Kaliforniya merkezli şirket Motiv oldu. Motiv, elektrik enerjili akıllı şasisiyle, büyük ticari filolara sahip şirketler için yakıtlı araçları elektrikli araçlara dönüştürme imkânı sağlıyor.

 

Tüketici Ürünleri:

Tüketici Ürünleri kategorisi ödülünü, geliştirdikleri Roo adlı chatbot ile Planned Parenthood ve dijital ajansları Work & Co aldı. Herkesin kolaylıkla erişebileceği çevrimiçi bot Roo, gençlerin cinsel sağlık ve gebelik gibi farklı başlıklardaki sorularını yanıtlıyor.

 

Uzay, Mekân ve Şehir:

Sağlık, kişisel gelişim, oyun, anlatım, performans ve sanat odaklı kampüs projesi Ryse Commons, yenilikçi mekân tasarımıyla 2019 Uzay, Mekân ve Şehir ödülünün sahibi oldu. Gençler için inşa edilen Ryse Commons, üniversitelerle işbirliği yapıyor.

 

Öğrenciler:

Küresel nüfusun yüzde 5’inin işitme engelli olması ve Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) 2050'de bu sayının yüzde 10'a yükselebileceğini öngörmesi, Pforzheim Üniversitesi'nde endüstriyel tasarım öğrencisi olan Max Julian Fischer'ı harekete geçirdi. Fischer, şık ve klipsli bir küpeye benzer işitme cihazı Incluse ile 2019 Öğrenciler ödülünü eve götürdü.