Sonu “Tech” ile Biten 15 Yeni Teknoloji Terimini Tek Tek Sayıyoruz

Bu yazı, BBVA.com’da yayımlanan “‘Fintech’, ‘Proptech’, ‘Femtech’, ‘Edtech’ and Other Related Neologisms” başlıklı makaleden uyarlanmıştır.

Hâlihazırdaki sözcükler; yeni konseptleri, fikirleri, teknolojileri ve aktiviteleri tanımlamaya yetersiz kaldıkça, iş dünyası da dil ve ifade alanını zenginleştirme eğilimi göstermeye başladı.

Bitcoin, youtuber, clicktivism (online aktivizm), drone ve selfie (öz çekim) bunlardan bazıları.

Geleneksel ekonomi açıklamada yetersiz kaldığı ekonomik alt segmentlere de yeni tanımlamalar getirmeye devam ediyor. Bu segmentlere verilen yeni başlıkların çoğu, aktivitenin alanını tanımlayan ismin sonuna “tech” eklenerek oluşturuluyor. Böylece “fintech, proptech, insurtech, wealthtech, regtech, legaltech…” vb. yeni terimler literatüre giriyor.

Her ne kadar ilk bakışta neden bahsettiği hemen belli olsa da bazı durumlarda okuyanın kafasını karıştırabilecek olan bu terimlerin bazılarını biraz daha detaylı gözden geçirebilmek için listeye göz atın:

Fintech: Financial + Technology (Finans + Teknoloji)

Finans ve bankacılık hizmetlerini, yeni dijital teknolojileri uygulayarak dönüştürmeyi hedefleyen projeleri ve startup’ları tanımlayan bu terim; sonu “tech” ile biten yeni terimler listesinde en bilinenlerden biri.

 

Fintech trendlerini bankacılık hizmetlerine hızla entegre eden Garanti BBVA; Türkiye’nin en kapsamlı bankacılık chatbot’u ile müşterilerine kredi başvurularını şubeye gitmelerine gerek kalmadan yapabilme olanağı sunuyor, internet ve cep şubesi üzerinden hizmet sunan robot fon danışmanı Fon Koçu ile bireysel emeklilik birikimlerini en iyi şekilde değerlendirmek isteyenlere yön gösteriyor, Yapay Zekalı Mobil Asistan Ugi ile Garanti BBVA Mobil üzerinden işlem desteği sağlıyor.

Proptech: Property + Technology (Emlak + Teknoloji)

Yenilikçilik, emlak sektörünü tanımlayan sıfatlardan biri olmamakla birlikte, pazara giren yeni nesil oyuncuların devrim niteliğindeki teknolojik çözümleri sektöre yeni bir nefes getirdi. Bu çözümler arasında emlak pazarının modernizasyonu, blockchain bazlı emlak alım – satım işlemleri, yeni inşaat ve emlak yönetim yazılımları, sanal ve artırılmış gerçeklik teknolojileri ile emlak komisyon servisleri sayılabilir.

Garanti BBVA Partners bünyesine katılan Türkiye’deki ilk gayrimenkul danışmanlığı şirketi Yuvako, Proptech örneklerinden birini temsil ediyor. İnternet üzerinden üç boyutlu ev gezme teknolojileri, akıllı eşleştirme algoritmaları ve modern pazarlama yöntemleri ile hizmet sunan Yuvako, geleneksel danışmanlık metotlarının da rafa kaldırılmasında rol oynuyor.

Insurtech: Insurance + Technology (Sigorta + Teknoloji)

Sigorta, finans ve emlak sektörleri birbirileriyle hep yakın sektörler olmuşlardır. Dolayısıyla, Fintech ve Proptech çözümlerinin getirdiği dijital devrimin sigorta alanında da yankı bulması, değişimin kaçınılmaz bir sonucu. Hatta bir görüşe göre, Insurtech, Fintech’in “poliçe yönetimlerinin daha verimli hale getirilmesi” konusuna eğilen alt dalı olarak ele alınmalı. Her hâlükârda, bu yeni oyuncular ve çözümler, tüketicinin gittikçe daha talepkâr olduğu günümüzde, verileri belirlemek, toplamak ve analiz etmek için yeni yollar oluşturarak daha verimli prosedürler ve risk yönetimi mekanizmalarından daha iyi faydalanan ürünler geliştirmek konusunda çalışıyorlar.

Wealthtech: Wealth + Technology (Varlık + Teknoloji)

Insurtech konusunda olduğu gibi Wealthtech için de Fintech’in bir alt kolu olduğu görüşü mevcut. Wealthtech’e odaklanan startup’lar, alternatif yatırım hizmetleri ile geliştirilmiş ve daha yaygın varlık yönetimi sistemleri yaratabilmek için teknolojik gelişmelerden faydalanıyorlar. Bu kategorinin üzerinde en çok tartışılan önermelerinden biri “robot danışmanlar”. Makine öğrenimi algoritmalarını kullanan robot danışmanlar, kullanıcılara finansal hedefleri, risk yaklaşımları, yaş ve gelir gibi değişkenleri hesaplayarak en kârlı yatırım opsiyonlarını sunabilmeyi hedefliyor.

Regtech: Regulation + Technology (Regülasyon + Teknoloji)

Bankacılık sektörü ile yakından bağlantılı diğer bir terim olan Regtech, bütün teknolojik araçları kullanarak, regülasyonlara uygunluğun geliştirilmesi, finansal istikrarla ilgili risklerin analiz edilmesi ve tüketici bilgilerinin korunmasını hedefliyor. Bütün bunları sağlamanın yolu, manuel işlemlerin otomasyonu ve bilgilerin detaylı analizinden geçiyor. Bu sayede düzenleyici organlar için de tutarlı raporlar sunulabilirken; aynı raporlar kurum içi karar alma mekanizmalarını da geliştirmeye fayda sağlıyor.

Legaltech: Legal + Technology (Hukuk + Teknoloji)

Diğer sektörlerde olduğu gibi, hukuk alanında da teknoloji devrimi, hukuk firmaları ve hukuk alanında çalışan profesyonellere teknoloji temelli çözümler üretiyor. Bu bağlamda, sadece şimdiye dek var olmayan ve yeni yeni şekillenmeye başlayan; sanal gerçeklik, yapay zekâ ve dijital kimlikler gibi konuları kapsayan potansiyel çatışma alanlarını göz önünde bulundurmanın yanı sıra, blockchain ortamında otomatik olarak işleyecek akıllı sözleşmeler gibi konular da tartışılıyor. Bu akıllı sözleşmelerin hukuki geçerliliğinin sağlanması için tarafların imzasından sonra blockchain yazılımlarına uygun olarak kodlanması gerekiyor.

Femtech: Female + Technology (Kadın + Teknoloji)

Terim başlangıçta çok sınırlı bir alanı, kadın sağlığı ve hijyen ürünlerine odaklanan startup’ları ifade etmekteydi. Ancak zamanla kapsamı genişleyerek, iş dünyası ve kuruluşlarca desteklenen Femtech, teknoloji sektöründe cinsiyet ayrımının azalması, kadınların STEM (bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik) dallarında kariyer olanaklarının desteklenmesi gibi önemli gelişmeleri de içine aldı.

Edtech: Education + Technology (Eğitim + Teknoloji)

Edtech terimi 2 ayrı gerçekliği ifade ediyor. Bunlardan birincisi, öğrenme teknikleri ve teknolojik perspektiften sosyal organizasyon konularında karşılaşılan problemleri çözmeye odaklanan akademik bir disiplin. Diğeri ise daha pragmatik bir yaklaşım olmakla birlikte; mobil uygulamalar, sosyal medya, yapay zekâ gibi teknoloji bazlı bütün öğrenme ve öğretme tekniklerini kapsıyor. Tüm bu çalışmaların nihai hedefi ise, her bir öğrencinin bireysel yeteneklerine göre biçimlendirilmiş çözümlerle öğrenmesini kolaylaştırmak.

Foodtech: Food + Technology (Gıda + Teknoloji)

Gıda endüstrisi de teknolojiyi kullanarak bilinen geleneksel hizmetleri bir adım ileri taşımayı vaat eden gelişmelerden nasibini alıyor. Otomatik ayarlı pişiricilerden yemek teslimatına, 3 boyutlu gıda yazıcılarından sosyal medya aracılığıyla sofranızı paylaşacak yeni insanlar tanımaya, sanal gerçeklik tecrübesi sunan restoranlardan beslenme tavsiyesi veren sanal asistanlara ve hatta içlerine konan yemeğin kalori miktarını hesaplayan tabaklara kadar gıda sektörü farklı ve zengin teknolojik çözümler sunabiliyor.

Cleantech: Clean + Technology | Greentech: Green + Technology (Çevre + Teknoloji

Bu alanda faaliyet gösteren startup şirketler, sürdürülebilir gelişmeyi prensip alarak kaynak verimliliği, çevre kirliliğini önleyici mekanizmalar, güneş, rüzgâr ve biyoyakıt teknolojileri içine alan alternatif yenilenebilir enerji çözümleri üzerinde çalışıyorlar.

Biotech: Biology + Technology (Biyoloji + Teknoloji)

Biotech şirketleri hayatlarımızı iyileştirecek araç ve çözümler yaratma konusunda çalışıyorlar. Üzerinde çalıştığı, düzensiz kalp ritmini tedavi etmeye yönelik bir araç için 34,4 milyon euro değerinde yatırım toplanmasını sağlayan MedLumics, çeşitli hastalıkları teşhis eden bir teknoloji geliştiren Stat-Diagnóstica, yeni nesil bir kateter için 15 milyon euro bağış toplayan  Anaconda Biomed, biotech alanında faaliyet gösteren şirketlere örnek olarak gösterilebilir.

Healthtech: Health + Technology (Sağlık + Teknoloji)

Biotech segmentine bağlı olmakla birlikte Healthtech, daha çok genel olarak hasta bakımını iyileştirme, sağlık endüstrisi içinde geniş alanlara hitap eden çözümler geliştirme, doktor randevusu alabilmek için online uygulamalar, giyilebilir alıcılar sayesinde hastaların sağlık verilerini toplayıp analiz edebilme, hastaları tıbbi müdahalelere hazırlayan uygulamalar geliştirme ve müdahale sonrası rehabilitasyon evresini kolaylaştıracak video oyunları yazma gibi servisler üzerinde çalışan teknolojileri ifade ediyor.

Madtech: Marketing + Advertising + Technology (Pazarlama + Reklam + Teknoloji)

Madtech reklam ve pazarlama alanlarında teknolojiyi uygulayarak hedef kitle ve potansiyel müşteriler ile etkileşime geçmeyi sağlayan ve satışları artırmayı hedefleyen katma değerler sunuyor.

Garanti Partners bünyesinde bulunan; ürünler, servisler, dijital varlıklar için pazar yeri ya da online seri ilan servisi açmak isteyen girişimcilere özel çözümler sunan Marketinf, Madtech’in Türkiye’deki önemli aktörlerinden biri.

Retailtech: Retail + Technology (Perakende + Teknoloji)

The Future of Retail adlı araştırmaya göre, alışverişçiler; perakende sektöründe faaliyet gösteren şirketlerden kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimi talep ediyor.

Isı haritaları, Beacon gibi çeşitli teknolojileri sistemlerine entegre etmeyi hedefleyen birçok şirket, periyodik olarak kanıtlanabilir metriklerle müşteri eğilimleri ve profilleri hakkında değerlendirme yapmayı planlıyor.