Online Alışverişleri Güvene Alın: Cayma Hakkı Nedir?

İnternetten satın aldığınız kıyafet üzerinize dar geliyor veya demonte olarak sipariş ettiğiniz dolabın kurulum parçaları eksik… Pek çok kişi online siparişlerinde benzer durumlarla karşılaşmıştır. Ancak hepsinin bir çözümü var. Böyle zamanlarda bilinçli bir tüketici olarak ilk yapmanız gereken cayma hakkınızı kullanmak. Üstelik bunun için herhangi bir gerekçe göstermenize bile gerek yok. Yalnızca iade için size verilen yasal süreyi aşmamanız gerek.

Peki cayma hakkı nedir? Nasıl kullanılır? Gelin şimdi konuyla ilgili bilmeniz gereken detaylara birlikte bakalım…

Cayma hakkı nedir? Hangi durumlarda kullanılır?

Satın aldığınız bir ürünü iade edebilmeniz için, 6502 sayılı Tüketicilerin Korunması Hakkında Kanun kapsamında size verilen haktır. Cayma hakkınızı online olarak satın almış olduğunuz ürünlerde kullanabilirsiniz. Yasal olarak 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin siparişinizi iade edebilirsiniz. Bunun için öncelikle ön bilgilendirme formunu okumuş ve mesafeli satış sözleşmesini onaylamış olmanız gerekiyor.

Herhangi bir e-ticaret sitesinden satın aldığınız eşyayı düşünün. Fiziksel olarak görmediğiniz bir ürün elinize ulaştığında çevrimiçi ortamdakinden çok farklı olabilir. Böyle bir riske karşı satıcı, ödemenizi almadan önce cayma hakkınızla ilgili sizi bilgilendirmekle yükümlü. İşte cayma hakkınız ve bunu kullanma şartlarınıza ilişkin detayların yer aldığı bu forma “ön bilgilendirme formu” deniyor. Formu okuduğunuzu ve mesafeli satış sözleşmesini imzaladığınızı onayladığınızda artık yasal haklarınız çerçevesinde satıcıyla anlaşmış sayılırsınız.

Burada dikkat edilmesi gereken ön bilgilendirme formunda size hangi bilgilerin verildiği. Formda aşağıdaki detayların yer aldığına mutlaka emin olmalısınız: 

  • Satın alacağınız ürünün temel nitelikleri
  • Satıcı, sağlayıcı veya nakliyecinin adı, unvanı, açık adresi, telefon numarası
  • Ürünün vergiler dâhil toplam fiyatı
  • Nakliye, teslim gibi ek masraf tutarları
  • Cayma hakkınızı kullanmanız için gereken koşullar
  • Hak arama yollarınız

Hangi durumlarda cayma hakkını kullanabilirsiniz?

Ürünün e-ticaret platformundaki tanıtım yazısında, ambalaj, etiket veya kullanma kılavuzunda yazan özelliklerle, gerçekte sahip olduğu özellikler uyuşmadığında cayma hakkınızı kullanabilirsiniz. Ama buna bile gerek yok. Aynı ürünün başka bir satış platformunda çok daha uygun fiyatlı olduğunuzu gördüğünüzü varsayalım. Yine cayma hakkına sahipsiniz. Ürünü teslim almamış veya paketiniz açmamış olsanız dahi iade etmeniz mümkün. 6502 sayılı Tüketicilerin Korunması Hakkında Kanun kapsamında hiçbir gerekçe göstermenize gerek bulunmuyor.

Satın aldığınız ürünün size ne zaman teslim edileceği mesafeli sözleşme ile kararlaştırılmadıysa yasal olarak 30 gün içinde satıcı size ürünü göndermiş olmalı. Bu süre içerisinde ürününüz elinize ulaşmadıysa yine 14 gün içinde mesafeli satış sözleşmesinden cayabilir, yaptığınız ödemeyi geri alabilirsiniz.

Cayma hakkınızı satıcıya bildirdiğinizde on dört gün içerisinde ürünü iade etmeniz gerekiyor. Aynı şekilde satıcı da 14 gün içerisinde size ödediğiniz bedeli iade etmek zorunda. 

Cayma hakkınızı satıcıya bildirdiğinizde on dört gün içerisinde ürünü iade etmeniz gerekiyor. Aynı şekilde satıcı da 14 gün içerisinde ödediğiniz bedeli size iade etmek zorunda.

Hangi ürünler cayma hakkı kapsamına girmez?

  • Piyasadaki dalgalanmalara göre fiyatı değişebilen altın, mücevherat gibi ürünler
  • Özel istek ve ihtiyaçlar doğrultusunda hazırlanan eşyalar
  • Çiçek, yaş pasta gibi çabuk bozulabilen gıda ürünleri
  • Ambalajı açılmış olan iç çamaşırı, küpe gibi iadesi hijyen açısından uygun olmayanlar ürünler
  • Ambalajı açılmış CD, DVD gibi dijital içerikli ürünler
  • Ambalajı açılmış toner, kartuş gibi bilgisayar sarf malzemeleri ve kitaplar
  • Abonelik kapsamı dışında satın aldığınız ve ambalajı açılmış olan gazete ve dergi gibi yayınlar
  • Uzaktan eğitim gibi çevrimiçi hizmetler
  • Bilgisayarınıza indirdiğiniz müzik ve filmler

Tüm bunların yanı sıra konaklama, nakliye, araba kiralama, organizasyon, yiyecek-içecek tedariki ve nişan, düğün organizasyonu gibi eğlence veya dinlenme amaçlı hizmetler de cayma hakkı kapsamında girmez. Ayrıca tüketici kredileri, finansal ve diğer hizmetlerde cayma hakkınıza dair hükümlerin değişiklik gösterdiğini ekleyelim. İlgili düzenlemeleri görmek ve daha fazla bilgi almak için 6502 sayılı Tüketicilerin Korunması Hakkında Kanun’a bakabilirsiniz.

İşte şimdi cayma hakkınızı nasıl kullanacağınızı bilerek online alışverişlerinizi çok daha bilinçli hale getirebilirsiniz. İade ettiğiniz ürünün ödemesini satıcı size geri ödemiyorsa Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurmanız gerekli. Bunun için e-Devlet üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi’ne (TÜBİS) girerek başvurunuzu gerçekleştirebilirsiniz. 

 

 

__________

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Alışveriş

  • Online Alışveriş