Dijital Eğlence Dünyasının Yıldızı Gaming

Oyun oynamayı bilmeyenimiz var mı? İster saklambaç oynayalım ister hayal dünyamızda oyuncaklarımızla baş başa zaman geçirelim ister yapbozlar veya kutu oyunlarıyla ekip olmanın keyfini çıkaralım… Oyunların o büyülü evrenine hepimiz aşinayız. Hayatımızın doğal akışında içgüdüsel olarak var olan bir etkinlik şeklinde tanımlayabileceğimiz oyun oynama eyleminin, hemen hemen yaşama gözlerimizi açtığımız ilk andan itibaren bizimle olduğunu söyleyebiliriz. Örneğin, bir bebeğin etrafıyla kurduğu ilişkiyi gözlerimizin önünde canlandıralım. Ebeveynleri tarafından sık sık iletişim kurulan, çeşitli şarkılarla, gülümsemelerle ve minik oyunlarla yaklaşılan bebeklerin sosyal becerilerinin arttığı biliniyor.

Teknoloji oyun dünyasının DNA’sını değiştirdi

Yaşamımızın böylesine içinde olan oyun oynama eylemi, teknolojinin gelişimiyle beraber dijital dünyada da kendine kolaylıkla yer buldu. Bugünün üst düzey video ve oyun konsollarının bir nevi “atası” sayılabilecek Atari sayesinde evde video oyunları oynamanın keyfine vardık. Bundan tam 36 yıl önce Rus Bilgisayar Mühendisi Aleksey Pajitnov tarafından tasarlanan Tetris, özellikle 90’lı yıllarda son derece bilinen bir oyun olarak tüm dünyada yankı uyandırdı. Bir dönem ülkemizde de popüler olan oyun salonlarıyla ise oyun oynama heyecanını büyük ekranlarda deneyimledik.

 

Oyun sektörü teknolojinin gücünden beslenerek o günlerden bugünlere bambaşka bir noktaya ulaştı ve dijital eğlence dünyasının merkezine oturdu. Önceleri tek başına veya yan yanayken oynanabilen video oyunları, zaman içinde internetin gelişmesiyle birlikte fiziksel sınırları ortadan kaldırdı ve oyunseverlerin dünyanın neresinde olurlarsa olsunlar diledikleri kişiyle oyun oynayabilmelerini sağladı. Akıllı telefonların ve tabletlerin hayatımıza girmesi, mobil oyun sektörünün oluşmasına ve hızla gelişmesine olanak tanıdı. Genel olarak macera, aksiyon, rol yapma, hayatta kalma, simülasyon, taktik/strateji ve yapboz gibi çeşitli alanlarda piyasaya sunulan dijital oyunlar, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik gibi teknolojilerle çok daha gerçekçi bir atmosfer sunabilir hale geldi.

Genel olarak macera, aksiyon, rol yapma, hayatta kalma, simülasyon, taktik/strateji ve yapboz gibi çeşitli alanlarda piyasaya sunulan dijital oyunlar, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik gibi teknolojilerle çok daha gerçekçi bir atmosfer sunabilir hale geldi.

Pandemiyle birlikte gaming dünyasına ilgi ciddi oranda arttı

Yaşamımızı bir anda etkisi altına alan COVID-19 nedeniyle iş yapış şekillerinden günlük hayatımıza ve tüketim alışkanlıklarımıza kadar pek çok farklı noktada değişim yaşadık. Pandemi nedeniyle evlerimizde çok daha fazla zaman geçirmemiz ve dışarıda gerçekleştireceğimiz etkinliklerin zorunlu iptalleri gibi durumlar sonucunda ilgi alanlarımıza daha fazla zaman ayırdık, evde keyifli vakit geçirmemizi sağlayacak hobilere ve etkinliklere odaklandık. Bu dönemde oyun dünyasına yönelimin de ciddi anlamda arttığını söyleyebiliriz. Bazı oyunseverler çoktandır akıllarında olan ancak oynamaya yeterince vakit ayıramadıkları oyunlara pandemiyle birlikte yönelirken, bazılarıysa belki de çok uzun bir süredir uzak kaldıkları dijital oyun dünyasına hem stresten arınmak hem de eğlenmek için döndü. Öyle ki, mobil uygulamalara dair istatistiksel veriler paylaşan analiz şirketi App Annie’nin raporuna göre 2020’nin ikinci çeyreğinde indirilen toplam oyun sayısı 14 milyara ulaşırken, akıllı telefon kullanıcıları ise aynı dönemde 35 milyar yeni uygulama indirdi. 35 milyar yeni uygulamaya toplam 27 milyar dolar ödeme yapılırken, bu miktarın 19 milyar dolarlık bölümü yalnızca oyunlara harcandı. Pandemi döneminde en çok satın alınan oyunlar arasında Animal Crossing: New Horizons, Call of Duty: Modern Warfare, MLB The Show 20, Resident Evil 3 ve NBA 2K20 yer aldı.

Ülkemizde gaming alanında faaliyet gösteren Next in Game Ajansı tarafından gerçekleştirilen “Global Karantina Günlerinin Oyun Dünyası Üzerindeki Etkileri” raporuna göre ise 2019 yılında 800 milyon dolar hacme ulaşan Türkiye oyun pazarının tüm bu gelişmeler ışığında 2020 yılı sonunda 1 milyar doları aşması bekleniyor.

 

Oyun videosu içerikleri de çok seviliyor

Oyun oynamak başlı başına keyifli ancak usta gamer’ların oyunlarını seyretmek de oyunseverlerin en çok eğlendiği aktiviteler arasında ön sıralarda yer alıyor. Öyle ki, pazar araştırmaları şirketi Statista’nın verilerine göre, tüm dünyada oyun videosu içeriklerini seyredenlerin sayısı 850 milyona ulaşmış durumda. Özellikle YouTube ve Twitch gibi kanallar üzerinden gerçekleştirilen yayınlar gamer’lar tarafından beğeniyle takip ediliyor. Twitch’te en çok izlenen Türkiye’den kanallar  arasında Jahrein, Unlost, Wtcnn, Mithrain ve PintiPanda gibi kanallar bulunuyor. Bu kanalları, her biri oyun dünyasını avucunun içi gibi bilen eğlenceli gamer’lar yönetiyor.

 

NBA2K oyuncusu Alper Biçen’in Garanti BBVA sponsorluğunda “AB ile Sohbet” adlı Twitch programında milli basketbolcularla gerçekleştirdiği yayın da hem basketbolseverlerin hem de oyunseverlerin heyecanla izlediği programlar arasında yer alıyor. 12 Dev Adam ve Potanın Perileri kadrosunun başarılı basketbolcularının ağırlandığı programda, ünlü sporcuların basketbola başlama hikâyelerinden unutamadıkları müsabaka anıları ve basketbol dünyasına dair özel değerlendirmelerine kadar dolu dolu ve keyifli sohbetler gerçekleştiriliyor. Ayrıca programı canlı takip eden ve Alper Biçen’in sorduğu soruya doğru yanıt veren izleyiciler sürpriz hediyeler kazanma şansına sahip oluyor.

 

Dijitalleşmenin ve teknolojinin etkisiyle gaming ekosisteminin önümüzdeki yıllarda da yükselişini sürdüreceği öngörülüyor. Temposu hep çok yüksek olan bu ekosistemdeki sürprizi bol gelişmeleri merakla izlemeye devam edeceğiz.

Etiketler:
  • İnternet

  • İnovasyon