Yeni Başlayacaklar İçin E-ihracat Kılavuzu

21. yüzyılın dinamizmi iş dünyasını değişime teşvik ediyor. Dünya geneline hakim olan dijital dönüşüm ve küresel ticarette değişen koşullar, yeni bir ekosistemi gündeme getirdi. E-ticaret, artık her ülkenin gündeminde. Türkiye de bu farkındalıkla girişimcilerin önünü açacak destek programlarına 2024’te ağırlık veriyor. T.C. Ticaret Bakanlığı, yakın zamanda "genel ihracatın yüzde 10'luk payını karşılama" hedefini açıkladı. Bununla birlikte Türkiye'de e-ihracat pazarının 50 milyar dolar seviyelerine çıkacağı öngörülüyor. Peki bu tam olarak ne demek? Potansiyeli yüksek olan e-ihracat pazarına girecekler işe nereden koyulmalı? Hangi stratejiyle ilerleyerek başarıya ulaşmalı? Gelin adım adım rotayı oluşturalım.

E-ihracat tam olarak nedir?

E-ihracat ya da bir diğer adıyla “elektronik ihracat”; en basit tanımıyla, herhangi bir ürün ya da hizmetin e-ticaret yoluyla yurtdışında satışının yapılmasına deniyor. Geleneksel ihracata göre en önemli farkı ise; sınır ötesi ticaret yoluyla satılan bu ürün ya da hizmetlerin mikro ihracat kurallarına tabii olması. Çerçevesi belli; e-ihracat, değeri 15 bin euro’yu ve ağırlığı 300 kg’u aşmayan ürün ve hizmetlerin ETGB ile yurtdışına satılmasını kapsıyor ve Basitleştirilmiş Gümrük Beyannamesi (BGB) veya Gümrük Beyannamesi (TCGB) ile başka bir ülkeye gerçekleştirilen ve “E-ticaret” olarak beyan edilen mesafeli mal satışını ifade ediyor.

E-ihracat neden avantajlı?

Birçok girişimcinin yatırım yaptığı e-ihracatın birçok avantajı bulunuyor. Peki geleneksel formüllere nazaran neden avantajlı, gelin göz atalım.

  • Kuşkusuz e-ihracatın geleneksele kıyasla en büyük kazancı; lojistik operasyonlardaki prosedür ve maliyetlere gerek kalmadan ihracat yapma olanağı. Böylelikle dünyanın hangi ülkesinde satış yapacaksanız orada bir şirket kurmadan ve personel alımı yapmadan da bunu gerçekleştirebiliyorsunuz.
  • E-ihracat yoluyla satılan ürünler, B2B yani firmadan firmaya ya da B2C yani doğrudan nihai tüketiciye yönelik gönderilebiliyor.
  • Geleneksel ihracat maliyetlerine, konşimento prosedürlerine ve büyük yatırımlara ihtiyaç duymadan satış yapılabiliyor.
  • Ödemeler, döviz cinsinden alınabildiği için beklenenden fazla kâr elde etmek mümkün.
  • E-ihracat pazarına özel birçok ülkedeki katma değer vergisi muafiyeti sebebiyle KDV iadesi alınabiliyor.
  • E-ihracatı yapılan ürünlerin ağırlık ve maliyet sınırlandırması herhangi bir sevkiyat probleminde karşılanabilir zararlar üretiyor. Dolayısıyla söz konusu zararlar olduğunda geleneksel ihracata göre daha az riskli sayılıyor.
  • E-ihracatı yapılan ürünler için çoğunlukla CE (Conformité Européenne ) belgesi yeterli oluyor, özel bir sertifika gerekmiyor. Bu belge, ürünün Avrupa Birliği sınırları içerisinde serbest dolaşımını sağlayan bir düzenleme ve bu alanda akredite olan kuruluşlardan elde ediliyor. 

“Küresel pazara açılmak isteyen firma sahipleri, ihtiyaç duydukları alanlarda T.C. Ticaret Bakanlığı’nın teşvik ve destek programlarından yararlanabiliyor.”

Nasıl E-ihracat yapılır?

Adından da belli olduğu üzere söz konusu satış, çevrimiçi pazarlarda ya da e-ticaret siteleri aracılığıyla yapılıyor. Bunun için öncelikli hedef, ürün ya da hizmetinizi belirledikten sonra global bir pazaryerinde listelemek ya da kendi web sitenizi açmak olacaktır. Küresel anlamda popüler pazaryerlerinde göze çarpmak içinse dijital pazarlama yöntemlerini kullanmanız gerekiyor. Doğru hedef kitleye ulaşmak için iyi bir içerik, sağlam bir pazarlama stratejisi ve sadık kalacağınız bir iş planıyla hedefe ilerleyebilirsiniz. Bir diğer önemli nokta ise kuşkusuz ürünlerinizin tüketiciye nasıl ulaşacağı kısmı. Bu anlamda bir sonraki adım; e-ihracat alanında yetkili bir teslimat şirketiyle anlaşmak ve satışı yapılan ürünün mikro ihracat kuralları çerçevesinde tüketiciye hasarsız, zamanında teslimatını gerçekleştirmek olacak.

E-ihracatta fatura nasıl kesilir?

Birçok girişimcinin kafasını kurcalayan o soruya gelirsek… Uluslararası e-ticaret yapan her kuruluş online ortamda düzenlenen bir fatura keserek ürününün gümrük mevzuatına uygun şekilde yurtdışına çıkması için kullanır. E-ihracat faturası, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın belirlediği standartlara uygun işlem yapan online sistem ve yazılımlar aracılığıyla kesiliyor. Ancak bunun öncesinde bir mali mühür edinmek gerekiyor. Eğer halihazırda mali mührünüz varsa ya da başvurunuz için onay aldıysanız faturayı kesmek için entegrasyon sistemlerinden faydalabilirsiniz. Bütün bu adımları tamamladıktan sonra dijital imzanızı da hazırlayarak e-faturanızı kesebilir hale geliyorsunuz. e-Fatura’yı daha önce 10 Soruda e-Fatura Sistemi yazımızda anlatmıştık.

 

Adım adım E-ihracat rotası

Yazının başında da değindiğimiz gibi T.C. Ticaret Bakanlığı’nın geçtiğimiz aylarda yaptığı açıklamaya göre Türkiye’de e-ihracat pazarının 50 milyar dolar seviyelerine çıkması öngörülüyor. Bu hedefle T.C. Ticaret Bakanlığı, birçok girişimciye destek programları sunuyor. Bu programlarda, dijital pazaryeri tanıtım desteğinden sipariş karşılama hizmetine, yurtdışında bir depo kiralama desteğinden çevrimiçi mağazalarından alınan hizmetlere kadar birçok destek modeli söz konusu. Bunun için tek yapmanız gereken ise iş planınızı hazırlamak. Eğer siz de e-ihracat alanına girmek istiyorsanız rota oluştururken bu adımları takip edebilirsiniz.  

  • Öncelikli olarak E-ihracat yapan her kuruluşun fatura kesme ve vergi ödeme zorunluluğu bulunduğundan gereken şartlara uygun şekilde şirket kuruluşunu yapın.
  • Ürün ve hizmetleri belirledikten sonra marka tescilinizi alın.
  • E-ihracatını yapacağınız ürün ya da hizmeti hazırladığınız web sitenizde ve/veya popüler çevrimiçi pazarlarda listeleyin.
  • Web sitenizi farklı dil seçeneklerinde içeriklerle donatın
  • Pazarlama stratejisi konusunda profesyonellerden destek alarak ilerleyin.
  • Satış sonrasındaki ödeme yöntemini belirleyin. Çoklu para birimi özelliklerinden yararlanarak ödeme altyapısını kurun.
  • Ürünlerin zamanında ve hasarsız bir şekilde tüketiciye ulaşması için lojistik anlamındaki işbirlikçilerinizi özenli seçin.
  • Markanız için özel bir web sitesi hazırladıysanız daha fazla tüketiciye ulaşması için dijital pazarlama yöntemlerinden faydalanın ve bunu SEO çalışmalarıyla destekleyin.
  • Ürünlerinizi pazaryerlerinde listelediyse bulunduğunuz platformun reklam seçeneklerini araştırın.

E-ihracatta Dikkat Edilmesi Gerekenler

Ürünlerinizin dünya çapında satışını yapmak için e-ihracat yolculuğuna çıkanlardansanız hitap ettiğiniz hedef kitlenin genişliğini mutlaka hesaba katın. İster kendi web sitenizi yaratmış olun, isterseniz bilinen pazaryerlerinde ürünlerinizi listeleyin, içeriklerinizi çoklu dil seçenekleriyle hazırlamalısınız. Hızlı, sorunsuz ve sürdürülebilir bir iletişim için profesyonellerden destek almayı düşünebilirsiniz. Geleneksel ihracatın aksine iade ve değişim prosedürlerinin daha karmaşık ve yüksek maliyetli olabileceğini unutmayın. 

 

______

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Girişimcilik

  • İnternet

  • E-Ticaret