İnternet Alışverişinde Yeni Dalga: S-ticaret Nedir?

E-ticaret pratiklerinin sosyal medyayla kaynaşması S-ticaret kavramını ortaya çıkardı. 2000’li yılların başlarında kendini duyurmaya başlayan ‘’sosyal ticaret’’, Instagram’ın hayatımıza girmesiyle beraber daha da gelişti ve çeşitlendi. Tanım olarak S-ticaret, elektronik ticaret ile sosyal medya mecralarındaki ticaretin bir karışımını ifade ediyor. Önceleri sadece bir varsayım olarak ele alınan S-ticaretin pratikte bu kadar yaygınlaşacağı düşünülmüyordu. Ancak özellikle son yıllarda sosyal medyanın artan bir hızla gelişmesi, internet ve akıllı telefonların başlı başına bir teknoloji ekosistemi oluşturmasıyla S-ticaret yaygınlaşarak elektronik ticaretin bir alternatifi olmaya başladı.

 

KPMG Türkiye’nin 314 tüketicinin katılımıyla yaptığı ankete göre, tüketicilerin %83’ü bir ürünü almadan önce çeşitli sosyal medya kanallarında araştırma yaptığını söylüyor. %16’sı sosyal mecralarda görüp sevdiği ürünlerde ‘‘satın al’’ butonu olmasının tercih sebebi olduğunu dile getiriyor. Ayrıca bir ürünün sosyal ağlarda beğenilmesi, kullanıcıların %61’inin satın alma kararlarını olumlu etkilediği görülüyor. %46’sı ise satın alma kararını verirken sosyal ağlarda gördüklerini ve okuduklarını baz aldığını dile getiriyor.

 

Son yıllarda markalar, sosyal medya hesaplarını yalnızca reklam için değil, satış amacıyla da kullanmaya başladı. Küçük işletmelerin, herhangi bir site veya e-ticaret ödeme altyapısı sistemine girmeden direkt olarak sosyal medya hesapları üzerinden ürünlerini satmaya başlamaları, S-ticaret alanındaki ilerlemeyi kanıtladı.

S-ticaretin bu şekilde gelişim göstermesi, reklamcılıktan lojistiğe, ödeme sistemlerinden kargo sistemlerine kadar birçok alandaki alışveriş pratiğini etkiledi.

Instagram’da S-ticaret

Türkiye'de ve dünyada en fazla aktif kullanıcıya sahip olan sosyal medya platformlarından Instagram, son dönemde bir alışveriş portalı olarak da kullanılmaya başlandı. KPMG Türkiye’nin yaptığı ankete göre, S-ticareti %30 oranıyla Z kuşağı en fazla kullanan yaş aralığı olurken, bu konuda %71 ile Instagram en fazla tercih edilen sosyal medya kanalı oldu. Milyonlarca kullanıcının her gün binlerce paylaşıma tıkladığı düşünülürse, Instagram’ın alışveriş yapmak için son derece uygun bir mecra olduğu inkâr edilemez. Instagram’da satış yapan markalar, ürün kataloglarını resmi hesaplarına entegre edebiliyor ve ürünün adını, açıklamasını, fiyatını, görselini, kendi web sitesine yönlendiren bir linkle birlikte kullanıcılarla paylaşıyor. Bu alışveriş mecrası hem tüketici hem üretici için oldukça kolay ve kullanışlı bir altyapı sunuyor. Tek bir kanal üzerinden ürünle ilgili hemen her bilgiye ulaşmak, story’lere tıklayarak direkt ilgili ürünün satış sayfasına yönelmek gibi özellikler, Instagram’ı online alışverişte öne çıkarıyor. Instagram’da alışveriş yapmak hakkında temel sorularınız için bu sayfayı ziyaret edebilirsiniz. sebebi oluyor.

 

Google 

Google ise çok daha kestirme bir yoldan alışveriş seçeneği sunuyor. Satın almak istediği ürünü Google’da aratan kullanıcılara, ilgili satış kanallarına direkt yönlendiren reklamlar veriliyor. Buradaki reklamlara tıklayan kullanıcı, hızlıca satış işlemini gerçekleştirebiliyor. Ağırlıklı olarak çok uluslu perakendeciler ve küçük işletmeler tarafından satış amacıyla kullanılan Google’da, kullanıcı bir ürünü ararken karşısına birden fazla satıcının yayınladığı ürün reklamları ve fiyat aralıkları çıkıyor. Satıcı/reklamveren tarafından Google Merchant Center’a yüklenen ürünler, tanıtım görselleri ve bilgileriyle birlikte Google alışveriş sayfalarında yer alıyor. Google alışveriş sayfaları, arama sonuçlarına göre doğru kullanıcının doğru ürünlerle karşılaşma şansının artırması, anahtar kelimelerle ürün reklamlarına daha fazla kişinin ulaşabilmesi ve çeşitli kampanyaların yapılabilmesi gibi özellikleriyle hem alıcıya hem satıcıya birçok avantaj sunuyor. Google’ın ücretsiz e-ticaret eğitimlerinden yararlanılarak, Google reklamlarının nasıl kullanılacağı hakkında bilgi edinmek mümkün.

Fancy

Fancy aslında bir fotoğraf paylaşım platformu. S-ticaretin en yenilikçi örneklerinden biri olan bu satış ağında markalar veya küçük işletmeler değil de bizzat bireysel kullanıcıların aktivitesi öne çıkıyor. Özellikle giyim alışverişlerinde ‘’tavsiyenin’’ önemini düşünürsek, Fancy’nin önemini daha iyi anlayabiliriz. Fancy’de takip ettiğiniz bir kullanıcı size satın almanız için ilginizi çekebilecek bir ürünü öneriyor, ürünü satın aldığınızda ise bu kullanıcıya komisyon ücreti ödeniyor. Bu şekilde doğal bir ticaret ekosistemi oluşuyor. Sosyal medyada hemen herkesin, beğendiği bir ürünü, şarkıyı ya da filmi tavsiye ettiğini düşünürsek, Fancy’nin önümüzdeki yıllarda favori s-ticaret kanallarından biri olacağını söylememiz işten bile değil.

 

Pinterest

Türkiye'de çok aktif kullanılmasa da Pinterest, katalog ve pano oluşturma özellikleriyle kullanıcılara kolay alışveriş şansı sunuyor. Örneğin Catalogs özelliği sayesinde, ürün katalogları Pinterest'e yüklenebiliyor ve yüklenen kataloglar site üzerinden satışa imkân veren pinlere dönüştürülebiliyor. Ayrıca ‘’alakalı ürünler’’ özelliği ile satışa açık benzer ürünler görülebiliyor, görsel arama aracı Lens ile de bir fotoğrafı çekilen bir ürünün Pinterest’teki benzer örneklerine bakabiliyor; çektiğiniz ürün bir kıyafetse örneğin, kombin önerileri alabiliyorsunuz. Pinterest özellikle giyim alışverişinde öne çıkan bir mecra. Pinterest’te alışveriş yapmanın detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.

    

Influencer Marketing

S-ticaret çatısı altında düşünebileceğimiz bir diğer alan ise Influencer Marketing. Markaların ünlü kişilere reklam vererek ürünlerini satmak için yaptıkları tanıtım çalışmalarını kapsayan Influencer Marketing, kullanıcı deneyimine değer veren Y kuşağının satın alma kararlarını etkiliyor. Mediakix ajansının araştırmasına göre 500 milyon dolar civarında olan Influencer Marketing pazarının önümüzdeki yıllarda 5-10 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor.

Facebook, Shops özelliği ile geliyor

En çok kullanıcı sayısına sahip sosyal medya platformu Facebook, S-ticaret hareketliliğinin de ilk başladığı mecralardan biri. Mayıs ayında duyurulan Facebook’un yeni alışveriş uygulaması Facebook Shops ise S-ticaretin daha da yaygınlaşmasında etken rol oynayabilir. Pandemi sürecinde ekonominin olumsuz etkileriyle mücadele için geliştirilen ve ilerleyen yıllarda ana alışveriş kanalı olmayı amaçlayan Facebook Shops, işletmelerin ücretsiz olarak online mağazalar açmasını ve Facebook Messenger, Instagram üzerinden satış yapabilmelerini sağlayacak. Daha önce Marketplace ile alışveriş yapmak isteyen kullanıcıları birbirine bağlayan Facebook, Shops ile bu alanda bir adım daha öteye giderek özellikle küçük işletmelere kolaylık sağlayacak birtakım yenilikler sunuyor.

 

Pandemi sürecinde faaliyetlerini durduran küçük işletmelerin, satışlarına devam etmesini sağlayacak olan Facebook Shops, henüz işlemlerini dijitale kaydırmayan KOBİ’leri de yeni bir dünyaya sokmuş olacak. İşletmeler, Facebook Shops sayesinde sanal dükkânlar açabilecek, ürünlerini kolaylıkla buraya yükleyerek, özelliklerini anlatabilecek ve istedikleri ürünü ön plana çıkarabilecekler. Shops’ın en büyük yeniliği ise her işletmenin istediği gibi kişiselleştirebileceği bir alışveriş sayfasını yönetebileceği. Bu sayfalarda işletmeler ürünlerin hikâyesini anlatarak müşterilerin ilgisini çekebilecek tanıtım çalışmaları yapabilecek.

 

Küçük işletmeler, ürünlerini satmak için reklam vermek zorunda kalıyor fakat Facebook Shops sayesinde reklam masraflarını azaltabilecekler. Zira markaların hedef kitleleri hâlihazırda Facebook’da aktif olduğu için reklama ihtiyaç duymadan onlarla direkt temas kurabilecek, doğru kitleyi ürünlerine çekebilecekler. Ayrıca tüm ödeme işlemleri de güvenli Facebook altyapısıyla sağlanacak ve kullanıcı başka hiçbir siteye yönlendirilmeyecek. Bu şekilde aracı bir ödeme altyapısına da para ödemek zorunda kalmayan küçük işletmeler daha kârlı bir alışveriş süreci deneyimlerken, tüketiciler ise online alışverişte hız ve kolaylık elde edecek. Uygulamanın çıkış tarihi ise henüz açıklanmadı. Şimdilik online alışverişte bir alternatif olan S-ticaret, Facebook’un sunduğu bu yenilikle birlikte, zaman içinde elektronik ticaretin yeni rakibi olabilir.

 

Yapılan araştırmalara göre, dünya çapındaki s-ticaret büyüklüğünün 2015 yılında 5 milyar dolar, 2016 yılında ise 50 milyar dolar olduğu tespit edildi.* Technavio Küresel Sosyal Ticaret Pazarı 2017-2021 Raporuna göre ise önümüzdeki yılda bu pazarın %34 büyüyerek 166 milyar dolar civarı bir sayıya ulaşacağı tahmin ediliyor.

Etiketler:
  • Ekonomi

  • Alışveriş

  • Online Alışveriş

  • İnternet

  • Dijital Dönüşüm

  • E-Ticaret