Dijital Dönüşümün Olmazsa Olmazı: MERSİS no Nedir?

Tüm dünyada ekonomik, toplumsal ve ticari hedeflerin odağına yerleşen dijital dönüşümün sadece şirketler ve ülkelerin rekabet gücü açısından değil, gündelik hayatın kesintisiz devam edebilmesi açısından da bir zorunluluk haline geldiğini söyleyebiliriz. Ülkemiz de dijital dönüşüm alanında e-Devlet, siber güvenlik, yapay zekâ gibi birçok alanda çeşitli çalışmalar yapıyor. MERSİS de ülkemizdeki bu sürecin en önemli projelerinden biri. Peki MERSİS nedir, MERSİS ile hangi işlemler yapılır, MERSİS no nedir, nerede kullanılır ve nasıl alınır, MERSİS no sorgulaması nasıl yapılır, gelin birlikte görelim.

Ticari işletmelerin ve şirketlerin ticaret sicil kayıtlarının dijital ortamda tutulması amacıyla hayata geçirilen MERSİS, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi’nin kısaltmasıdır.

MERSİS nedir?

Ticari işletmelerin ve şirketlerin ticaret sicil kayıtlarının dijital ortamda tutulması amacıyla hayata geçirilen MERSİS, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi’nin kısaltmasıdır.

MERNİS (Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi), UAVT (Ulusal Adres Veri Tabanı), TAKBİS (Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi) gibi kamunun elektronik hizmetleri için tasarlanan temel veri tabanlarından biri olan MERSİS, iki temel fonksiyonu sağlamak amacıyla tasarlanmış merkezi bir bilgi sistemidir.

Bu iki temel fonksiyon:

·        Şirket ve ticari işletmelerin kayıt, değişiklik ve terkin işlemlerinin elektronik ortamda yürütülmesi ve ticaret sicili kayıtları ile tescil ve ilan edilmesi gereken içeriklerin düzenli olarak depolanarak elektronik ortamda sunulması,

·        Tüm tüzel kişilikler ve tacir, serbest meslek erbabı, meslek örgütleri, dernek, vakıf, sendikalar, odalar, birlikler ve bunların üst kuruluşları, kamu kurum ve kuruluşları gibi diğer ekonomik birimlerin tekil numara ile bir sistemde birleştirilerek kamu kurumlarının tüzel kişiliklerle ilgili ihtiyacı olan bilgilerin tek noktadan sağlanmasıdır.

 

MERSİS’e nasıl üye olunur?

Kullanıcı olmak için öncelikle sisteme buradan üye olmak gerekiyor. Açılan sayfada şu dört seçenek bulunuyor:

·        Yeni T.C. Kimlik No ile Kayıt,

·        Geçici Kimlik Belge No ile Kayıt,

·        Mavi Kart/Y. Kimlik No ile Kayıt

·        Pasaport No ile Kayıt

Bu seçeneklerden birini tercih etmek, gizlilik sözleşmesini kabul etmek ve Kimlik Paylaşım Sistemi (KPS) üzerinden onaylamak gerekiyor. Bu şekilde üyelik işlemi tamamlanıyor.

 

MERSİS ile hangi işlemler yapılır?

MERSİS kullanılarak dijital ortamda; kuruluş işlemleri (ticari işletmeler, limitet şirket, anonim şirket, kolektif şirket, komandit şirket, kooperatif, şube), birleşme, bölünme, tür değişikliği, adres, sermaye, yetkili değişiklikleri, pay devirleri vb. sözleşme değişikliği işlemleri, ticari işletme devri, tasfiye, terkin, ihya, merkez nakli, iflas işlemleri, internet sitesi tescili, ad-soyad değişikliği, konkordato işlemleri gibi birçok işlem gerçekleştirilebilir. 

MERSİS no nedir?

MERSİS tarafından verilen ve özel algoritma ile üretilmiş 16 haneli bir numara olan MERSİS no limitet ve anonim şirketlerde “0” ile başlar, devamında vergi numarası gelir ve sonunda “000” ve “15-16-17” vb. gibi rakamlarla biter. Şahıs şirketlerinde ise, şirket sahibinin T.C. kimlik numarası ile başlar ve 00015, 00019 şeklinde biter. MERSİS no bu rakamlardan farklı ise bu, MERSİS no’nun geçici olduğu anlamına gelir.

 

MERSİS no almak zorunlu mu?

MERSİS ve MERSİS no sayesinde ticaret yapan şirket ve işletmelerin yaptığı işlemler elektronik ortamda merkezi bir veri tabanında toplanır ve denetlenir. MERSİS no almak, işletmelerin kayıtlı olup olmadığının anlaşılması ve kamu kurumlarının işletmeler ile ilgili bir bilgiye ulaşması açısından zorunludur ve almayan işletmeler hakkında idari işlem uygulanır.

 

MERSİS no nasıl alınır?

Üyelik işlemi tamamlandıktan sonra MERSİS no almak için buradan sisteme kayıt olmak gerekiyor. Ekranın sağ üstünde yer alan “Giriş” butonuna tıklayarak

·        E-Devlet

·        Mersis Hesabı

·        E-İmza

·        Mobil İmza

seçeneklerinden birini seçmek ve gerekli alanları doldurmak ve “Giriş” butonuna tıklamak gerekiyor. Ardından açılan sayfada “Başvurular” seçeneğine tıklamak ve açılan menüden “Kuruluş Başlat”ı seçmek gerekli. Daha sonra firmanın türü seçilmeli ve gerekli alanlar doldurulmalı. Son olarak bağlı olunan Ticaret Sicil Müdürlüğü ile iletişime geçilerek MERSİS no alma işlemleri tamamlanıyor.

 

MERSİS no sorgulaması nasıl yapılır?

Üyelik ve kayıt işlemlerinden sonra MERSİS no sorgulaması yapmak için sisteme giriş yapmak gerekiyor. Açılan sayfada Şirket Sorgulama’ya ardından Firma Arama’ya tıklanarak sonraki adımlar takip edilerek sistemde firmanın ticari sicil kayıtları bulunabilir. MERSİS no bilinmiyorsa firma adı ile sorgulama da yapılabilir.

 

İşletmenizin finansal ihtiyaçlarını karşılamak ve ödeme kolaylığı sağlamak için Garanti BBVA'nın ticari kredi kartlarından faydalanabilirsiniz. Ticari Kredi Kartları sayfamızı ziyaret ederek işletmenize uygun bir kart seçebilir ve avantajlı tekliflerimizden yararlanabilirsiniz.

Etiketler:
  • Dijital Dönüşüm